Kehittelin enemmänkin huumorimielessä muutaman argumentin materialismia vastaan, joissa kuitenkin saattaa olla jotain ideaa. Päätelkää itse.
Ensinnäkin materialismi on niin huono näkemys, että syntiinlankeemuksen
täytyy olla totta. Room. kirjeessä Paavali viittaa ihmisiin, jotka
pitävät totuutta vääryyden vallassa (1:18). Jamess D. G. Dunn kommentoi
jaetta mm. seuraavasti: "'[T]he truth' here being understood... as the
truth of God (v 25), the truth of God in relation to man, of man in
relation to God, and of man in relation to man, the reality which should
determine these relations but which has been so effectively suppressed
in and by the relationships which people have actually promoted." Voitaisiinko sanoa niinkin nätisti, että materialismissa toteutuu
Paavalin sanat, "He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet
tyhmiksi." (22)
Toiseksi jos materialismi on tosi, niin tällöin meidän käytöksemme
määräytyy luonnonlakien mukaisesti. Toimintamme on joko
fysikaalisesti determinoitua tai satunnaista. Mutta tämä näyttää
johtavan ongelmaan (itse asiassa se johtaa moneenkin ongelmaan).
Nimittäin miksi determinoitu tai satunnainen rivi merkkejä
näyttöpäätteellä merkitsisi yhtään mitään? Jos me annamme apinalle
näppäimistön ja hän hetken sitä satunnaisesti näpyteltyään tulostaa
näytölle sanat "Minä pidän sinusta", näillä sanoilla ei ole merkitystä,
vaikka me ymmärrämmekin sen, mitä siinä lukee. Apina ei tarkoittanut sanoa, että hän pitää sinusta. Ehkä
hän vihaa sinua, kun pakotat kirjoittamaan. Determinismin kohdalla asia
ei ole yhtään parempi. Jos me nimittäin olemme determinoidut kirjoittamaan sen, mitä me näppäimistöä näpytellessä
tuotamme ruudulle, niin sillä ei ole sen enempää merkitystä: emme pyri edes sanomaan mitään. Näin ollen, jos materialismi on tosi, mielekäs keskustelu on mahdotonta.
Ajattelin tulla tännekin kommentoimaan =) Tuota, mietin tuota materialismin ja determinismin suoraa yhteyttä. Jotkut ovat menneet sen verran pitkälle, että jos uskotaan pelkästään materiaaliseen maailmaan, vapaata tahtoa ei voi olla olemassa. Kuitenkin itse en pidä argumenttia uskottavana: erilaisilla järjestelmillä on emergenttejä ominaisuuksia, ts. ominaisuuksia, jotka ovat enemmän kuin osiensa summa. Esimerkiksi neuroverkot pystyvät tekemään asioita, jotka eivät selity pelkästään osien summalla: jo pelkästään tietoisuuden muodostuminen on jotain, mikä ei selity materiaalisten ominaisuuksien perusteella. Tässä kohdassa determinismi katkeaa: on mahdollista muodostua (jollakin määritelmällä katsottuna) vapaa tahto -- ainakin niin vapaa, että se ei ole pelkästään osiensa summa.
VastaaPoistaNyt vasta havahduin sun vastaukseen. On tämä hidasta. Kysymys taitaa tiivistyä siihen, että voiko materialismi olla fysikaalisesti ei-determinoitua. En osaa sanoa. Mutta jos ei voi, niin eikö ongelmaksi muodostu epifenomenalismi?
PoistaAnnoin tunnustusta sun blogille mun blogissa. :) http://miiskuneiti.blogspot.fi/2013/03/blogi-tunnustus.html
VastaaPoista